tisdag 7 december 2010

Dag 16: Min första kyss


Ja hej bara, nu ska här bli privat nämligen. *harklar mig och rodnar litet* En kyss och en puss är ju lite olika saker i min värld så ska vi ta en kyss blir det en kyss med öppen mun och den vet jag exakt när jag fick på ett mycket oväntat sätt.
Pussen skedde i en snögrotta när jag var nio år gammal och pussade Stig som gick i min klass och som jag var väldans förälskad i.
När jag var femton år var jag med i FBU-Frivillig Befäls Utbildning. Min bästa kompis vid det tillfället hade sin pojkvän med där och det blev till ett fritt val på högstadiet och jag gick med. Pappa hade varit med där och i Hemvärnet så steget blev inte långt för mig heller. Vi var två tjejer, egentligen fick tjejer bara vara Lottor för vi fick inte bära vapen på den tiden (vilket var tur i mitt fall, jag hade nog skadeskjutit både en och annan) men vi blev ena jäklar på walkie talkie och samband överhuvudtaget. En vinterhelg skulle vi ha vinterövning och ligga i tält, ha nattöverfall och träning i att kasta granater samt avståndsbedömning och laga mat etc. Jättekul, jag har alltid haft lätt att få killkompisar och där fanns det en hel del sådana nämligen!

Jobbigt nog var han som jag var störtförälskad i där också, lång och ståtlig i mina ögon med sina 197 cm över havet. (Jag är som sagt var 161,5 cm över mattkanten så ni kan förstå hur roligt det skulle ha sett ut om vi varit tillsammans?) Hans kompis, även en av mina roligaste och bästaste killkompisar, var med där, också han en stor och ståtlig karl på över 190 (Vad är det med mig och långa karlar?) men han var furir och vårt befäl där under övningen.
På natten låg jag och föremålet för min ömma låga och pratade under timmar och timmar, utomhus var det många minusgrader, många under -17 stycken nämligen. Det planerade eldöverfallet kom, de äldre herrarna i Hemvärnet kom och började panga på som attan när jag blev kommenderad att följa med befälet (den långe kompisen alltså) ut i skogen för han skulle ha någon form av översyn över överfallet och då skulle jag sköta sambandet där med min lilla walkie talkie.
Det var kolandes mörkt, ljusen från eldöverfallet syntes lagom mycket där vi stod på en liten upphöjning och de lösa skotten ekade runt omkring oss. Han, låt oss kalla honom Putte (han läser här ibland har jag förstått ;)), tog plats mot sin automatkarbin med rumpan och drog mig till sig och gav mig den första kyss jag någonsin fått. Japp och jajamensan, så såg jag det på den tiden det begav sig (strax efter skattskrivningen i Betlehem och strax innan andra världskriget)

Hur det gick sen? Jag var inte med på något eldöverfall, det blev ingenting mellan mig och Putte eller hans långa kompis Hasse förrän många år efteråt och även då hade jag huvudet bortkopplat för jag gjorde verkligen allt fel den gången med. (Har inte så lätt att förstå mig på subtila signaler och att nån är verkligt intresserad, här behövs tunga artillerier för att få Ullet på fall! :D) Men det är en senare historia, den här är från sent 80-tal... Fridens liljor vänner, fridens liljor!

1 kommentar:

Trasdockan sa...

Hej, jag håller åxå på med denna månadslista, kanske inte riktigt så bra som jag skulle vilja. Men varannandag blir det väl.
SKall fortsätta läsa lite.

Mvh Tessan