söndag 13 september 2009

Lite nya bloggtips tänkte jag komma med här...

Hittat flera trevliga bloggar på sistone och kände att jag ville dela med mig. Det som de har gemensamt är ett intresse för byggnadsvård och gamla saker. Något som jag önskar jag kunde utöva i mitt hus men varken livsomständigheter eller kroppsork gör det möjligt. Vi kan inte bo i så pass avancerad renovering med en ms-sjuk son och en hyperaktiv kille med utvecklingstörning, en assistent på halvtid och sedan en hund och en fyraåring samt två egna företagare. Det känns som en omöjlighet faktiskt.

Först ut är: Hemtrevnad i Rud.
De har ett hus med en inredningssmak jag skulle adoptera på stört om det vore möjligt. Hon målar rullgardiner i vackra mönster och de har en antik och kuriosabutik på gården.

Nästa blogg är: Älvgården.
Också det en blogg med fascination över det gamla. Här får man bl a se hur de schablonmålar vissa rum och då en Norrbottensgård är rätt lik en Västerbottensgård, känner jag hur det skulle kunna ha sett ut här hemma.

Tredje bloggen är: Lundagård
En gård i Österbotten Finland och mycket kort på gamla saker, mums för ögat, verkligen!

Fjärdebloggen blir: Älfgärdet
Också det en blogg om byggnadsvård och vara rädd om gamla saker. Alla de som jobbar med de gamla metoderna har min stora beundran då man som gammal kulturarbetare och museinörd känner att mycket av gammalt hantverkskunnande försvinner med tiden nu, och de som jobbar för både en hållbar utveckling i längden men också för att behålla det gamla är väl värd all uppmärksamhet de får.

Femte och sista bloggen ut är: Bygga bo
Om hur de bygger upp en Västerbottensgård i från i princip grunden och där man kan lära sig mycket om hur det såg ut förr men också hur de tänker när de renoverar. Intressant!

Så just nu sitter jag och inser hur det kunde ha sett ut här om de som flyttade vår kåk inte hade lagt cementplatta under utan behållit torpargrunden. Hur breda tiljorna skulle ha varit om vi inte haft cementplattan och om vi sluppit det svarta plåttaket. Hur jag ska få maken att vilja byta tak som fungerar, ja, det tar jag gärna emot tips om. :)
I övrigt är hunden kastrerad och går med tratt till sin stora förtretelse, jag har röjt nästan alla köksskåp och är väl en lösning närmare en bättre arbetsordning därinne men det ser för jävligt ut överallt annars. Rent ut sagt förjävligt. Jag ska ha klart en 150-200 bilder tills på tisdag, känns som det är lite jobbigt just nu. (Skrattar galghumoristiskt här)
Nästa vecka är fylld av telefonsamtal, möten och sista minuteninskick, så jag återkommer senare... Jag ska ju visa lite bilder jag gjort också, ni kan få en strax... :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt med inlägg från dig, jag har saknaaat det;)

Ullet sa...

Kul! :) Tack för kommentaren vem du än är. :)

Anonym sa...

Trevliga bloggtips!

Jag känner som du att livet inte alltid riktigt är kompatibelt med drömmen om det perfekta hemmet! Jag får väl bli en renoverande pensionär istället!