torsdag 21 februari 2008

Sju sanningar

Utmanad av Ninnibeth så jag tar upp den flaggan och för den vidare till hugade spekulanter!

1. Jag är äckligt morgonspigg. Vaknar och vill upp i princip direkt, detta särskilt när jag är frisk och fräsch. Går gärna ut tidiga sommarmornar, sitter och läser tidningen och njuter av tystnaden. Alltid gott humör när jag stiger upp, sällan sur och irriterad. Äckligt morgonspigg alltså!

2. Biter på naglarna. Detta är ett gissel och en skamfläck för mig. Jag har i omgångar sparat ut mina naglar men mina naglar verkar vara av ett annat slag än andras, de är sega och böjliga (kanske beroende på min EDS?) och de rivs av väldans lätt. Sen tycker jag det är otäckt att inte känna mina fingertoppar, jag får nästan ångest av att ha naglar.

3. Gråter när jag måste äta fiskrom för det känns som att äta fiskbebisar. Fullkomligt idiotiskt, jag vet, men när jag hör knastret ser jag små fiskar framför mig, då börjar jag gråta och kan inte äta vidare. Knäpp? Vem? Va? Jag?

4. Jag kan fastna för detaljer, ovidkommande detaljer hos människor, djur, natur, byggnader etc och bli fullkomligt förälskad i dom. Hos en man kan det vara ett käkparti i ett ansikte jag annars aldrig ens skulle titta på men käkarna förhäxar mig och jag är helt såld! Eller en krumelur i ett kapitäl på nån antik byggnad som gör mig helt mör inombords.

5. Min vurm för latin. Jag är förtjust i latinska blomnamn, i latinska ord överhuvudtaget och kan tycka att det är enklare att förstå än dom svenska översättningarna. Alchemilla mollis, daggkåpa. Ja, det är vackrare med det latinska. ;-)

6. Har två lägen, arg eller glad (numer efter ett par års knepigheter har jag ibland också ett ledsen-mode) och jag är inte långsint. Men om jag blir tillräckligt trampad på är jag långsint ett helt liv men dit är det långt och den som kommit så långt har ofta förtjänat det.

7. Bakar och lagar mat på känn. Inga recept eller doseringar här inte, annat än i nödfall. Det innebär att jag kokar makaroner för en hel bataljon till makens stora förtret, och jag kan aldrig dela med mig av recept annat än på ett ungefär. Min mormor är precis likadan! *skrattar gott*

2 kommentarer:

Anonym sa...

ÄNTLIGEN! ;) Nej då, du om nå'n har ju haft giltig ursäkt för att vara frånvarande... Hoppas det är evigheter till nästa skov nu!

Morgonpigg? Jag tror att det är nå'n form av mutation; min syrra är en så'n där också... *ryyys*

Mina ungar är fruktansvärt irriterade på mig & min matlagning, för jag kan aldrig laga samma mat två gånger i rad; det enda recept jag följer stenhårt är det för pannkakssmet! ;)

Linnea sa...

Jag hade aldrig varit inne på din blogg innan, men efter ditt inlägg på Aff så var jag bara tvungen att kika in och titta och därmed lämna en liten kommentar. :)

MVH Linnéa/Rikku

(Psst, min blogg --> http://rikku.zoomin.se ) ;)