lördag 18 juli 2009

Mer Wismar, sen är det nog va?

En port stod öppen på gatan och jag kikade in, det här är vad jag såg. Varför ser inte innergårdar i Västerbotten ut så här? Man får ju eksem av allt snyggt man såg och som förmodligen var zon 1 eller varför inte ekvatorialzonala *muttrar* och sedan kommer man hem till ölandstokar, björkspirea och annat trist som stadsträdgårdsmästarna envisas med att stoppa in i offentliga miljöer här uppe. Ja, jag är less på trista buskar och träd, det finns roliga saker som är härdiga här men ingen använder dom? Var är riddarsporrarna? Stormhattarna? Härdiga rosor annat än vanlig vresros? Nej, vi kör på det inkörda, vanliga vanliga. Man kan kräkas av mindre känns det som.
Så här såg der Alter Schwede ut. En gotisk byggnad som heter den Gamle svensken, där var kungaparet och åt middag senast de var i Wismar. Sen stod ofta fyraåringen (han fyllde fyra medan vi var ute och åkte) och drog i oss, vi var sällan och aldrig där han hade tänkt sig. Dvs där han ville vara, där fanns det glass oftast.. Det var en varm dag men blåste och då jag har problem med nacken och muskelspänningar hade jag både kofta, klänning, kjol och thights samt sjal för att slippa bli halvt ansiktsförlamad vilket jag blir av blåst. (Tack EDS för ytterligare några saker jag har att vara tacksam för.. *gravt ironisk*) Därför är alla andra sommarklädda och jag bara väntar på att få ta på mig skoteroverallen.
Kyrkan av den Helige Ande. Nu rustar de för fullt upp en massa kyrkor och gamla byggnader i Wismar. I varje port fanns en insamlingstunna där man fick lämna frivilliga bidrag. Jag tvingade maken tömma plånboken på euro vid varje kyrka, man vill ju ställa upp på det kulturella minsann! Känner arvet från utbildningstiden trycka på..
Vad vore en resa utan några blomsterbilder? Denna klätterros var så vacker mot det brända teglet. Underbar var ordet!
En vy över gånggatan in till stora torget. Se det mintgröna huset med alla knumlilurer på. Hur häftigt som helst! I övrigt glömde vi att ta med barnvagnen och det ångrar vi bittert.Det där förhastade beslutet att inte ta med cyklarna förbannade vi också rätt många gånger med fler nya svordomar vi inte trodde att vi kunde. Så, nu får det vara slut på semesterbilder. Dagens och veckornas arbete är att måla fönster och kitta om dem. Härligt, med hus har man aldrig tråkigt. ;)

1 kommentar:

myzpyz sa...

mycket roligt att läsa o se er semester, det tackar jag för! vill säga att jag inte är ett dugg less o samtidigt be om ursäkt för att jag är så erbarmerligt, i sanning, kass på att kommentera *niger*
gillar din blogg plenty many iaf!
kram å puzz