fredag 9 maj 2008

Inköpta träd


Prunus Sargentii, Bergskörsbär. Det kan bli ett högt träd på ca 24 meter men så här högt uppe blir det inte så högt. Men det är dekorativt, eller hur? Jag ska sätta det i ett hörn i trädgården, skyddad av en häck jag ska sätta och av staketet. Jag tror det kommer att bli våldsamt bra. (bild från: http://www.mobot.org)


Silverbuske eller Nordens olivträd, Elaeagnus umbellata. Det växer inte så snabbt här uppe men får silverfärgade blad om det är tillräckligt varmt och bildar små dekorativa frukter på trädet. Om man inte stammar upp det blir det en buske. Läcker tycker jag. Det silvriga inslaget i trädgården gör lite extra mot allt det mörkt gröna överallt.
(Bild från: http://www.emmitsburg.net)



Acer platanoides 'Drummondii', vitbrokbladig lönn. Behöver jag säga mer? ;-)
(bild från: http://www.edirectory.co.uk)



Pärlhagtorn, Crataegus mordensis 'Toba', känns som ett fint inslag i trädgården. Jag gillar det som är fylligt blommigt. Det ska kännas att det är en trädgård och inte ett asfaltslandskap med pyttiga växter man behöver förstoringsglas för att se. Jag vet att många tycker alpiner (växter som kallas alpiner) är vaaansinnigt intressanta men jag är inte sån. Det ska vara mycket, lummigt, grönt och blommigt, då är jag nöjd. Jag har tyvärr inte mer än ett platt landskap och få som vill gräva åt mig, men jag kämpar på. I morgon hämtar vi sten till min rosenrabatt.

Larix decidua 'Pendula', hänglärk. Lärkträd går ju bra häruppe och denna hade ju fin form. Vi beställde träden i oktober tror jag det var eller i november och man kommer ju inte ihåg allt man beställt. Nu har jag massor med vita riddarsporrar, nåt jag trodde att jag hade brist på, men nog ska jag klämma ned dom någonstans. Nej, nu har ni i alla fall fått se träden och buskarna jag köpt, i morgon eller senare i helgen kommer alla perennerna. Håll i er, dom är en hel del! *ler stort*

Inga kommentarer: